زنبورها موجودات قابل توجهی هستند که به خاطر سخت کوشی و ماهیت تعاونی خود شناخته می شوند. در طول قرن ها، زنبورها تحسین فرهنگ های سراسر جهان را به خود جلب کرده اند. به عنوان نمادها و استعاره های غنی از اهمیت، ارجاع به زنبورها در کتاب مقدس درس های ارزشمند زندگی را ارائه دهید کتاب مقدس بینش های زیادی در مورد اهمیت زنبورها در رابطه با سفر معنوی ما ارائه می دهد. این موارد در موارد متعدد بیان شده است آیات کتاب مقدس در مورد زنبورها و داستان ها یا تمثیل ها.
نمادهای مذهبی زنبورها در کتاب مقدس

از عهد عتیق تا عهد جدید، ارجاع به زنبورها بینش هایی را در مورد موضوعات فراوانی، صنعت، خرد و وحدت ارائه می دهد. دسته ای از زنبورها، ازدحام در زنبورهای عسل طبیعی است، یک اتفاق الهی محسوب می شود.
ممکن است حاوی پیوندهای وابسته باشد. برای اطلاعات بیشتر، خط مشی افشای حریم خصوصی و وابسته من را بخوانید.
اهمیت کلمه چاپی در طول تمدن اولیه را در نظر بگیرید. نویسندگی تلاشی پرهزینه بود و برای مهمترین کار در نظر گرفته شده بود. این باعث میشود که درک اینکه زنبورها به عنوان یک موضوع معنادار ارزش داشتند، شگفتانگیزتر میشود.
اما، برای ما که هستیم زنبورداران، ما به راحتی می توانیم دلیل عسل را درک کنیم زنبور عسل در متن دینی جایگاه معناداری داشته است.
هنگامی که کار با زنبورها را تجربه کردید، شگفتی های درون کندو را مشاهده می کنید. ارتباط عمیق با ایمان و دنیای اطراف، صرف نظر از تعلقات مذهبی شما، به آسانی قابل درک می شود.
زنبورها در عهد عتیق
در متن عهد عتیق، زنبورها در چندین زمینه مختلف ذکر شده اند. این بسامد ارزش نمادگرایی و اهمیت فرهنگی آنها را در دوران کتاب مقدس نشان می دهد.
سرزمین شیر و عسل
یکی از وابستگی های قابل توجه به زنبورها اشاره به “سرزمینی که شیر و عسل جاری است” است. این عبارت در کتب خروج و تثنیه بارها تکرار شده است.
سرزمین کنعان به بنیاسرائیل به عنوان مکانی برای برکت و ثواب فراوان وعده داده شد. آنجا را جایی توصیف کردند که شیر و عسل جاری است.
این سرزمین موعود قرار بود محل فراوانی و رفاه مردم باشد. در کتاب مقدس، زنبورها عسل درست می کنند نمادی از حاصلخیزی زمین محسوب می شود. این نشان می دهد که چگونه خداوند به قوم خود روزی می دهد.
همچنین، عسل نقش مهمی در رژیم غذایی داشت و اعمال مذهبی بنی اسرائیل. این یک کالای با ارزش بود که عرضه زیادی نداشت.
عسل علاوه بر استفاده به عنوان شیرین کننده، در مراسم مهم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت. کتاب لاویان دستورالعملهای مفصلی را برای روش مناسب ارائه عسل به عنوان هدیه به خداوند ارائه میدهد.
زنبورها نماد صنعت
اگر کتاب ضرب المثل ها را بخوانید، می توانید پیدا کنید اشاره به زنبورها به عنوان سخت کوش و عاقل بودن اما، آنها تنها حشرات زحمتکش ذکر شده نیستند.
امثال 6: 6-8 می گوید: «ای تنبل، نزد مورچه برو. راه های آن را در نظر بگیرید و عاقل باشید! نه فرمانده دارد، نه ناظر و نه حاکم، با این حال آذوقه خود را در تابستان ذخیره می کند و در هنگام برداشت غذای خود را جمع می کند.»
نویسنده این درس مهم را برای تشویق افراد به کار مانند مورچه بیان می کند. آنها باید خود را بدون اینکه به آنها گفته شود تأمین کنند.
به همین ترتیب، زنبورهای عسل نمونه خوبی از کار سخت هستند، برنامه ریزی و سازماندهی آنها بر اهمیت کوشش و مدیریت خردمندانه منابع تأکید می کنند. هیچ چیز در کندو هدر نمی رود.
داستان سامسون
یکی دیگر داستان در کتاب مقدس در مورد زنبورها با سامسون مرتبط است. او به خاطر قدرت باورنکردنی اش معروف بود. سامسون با یک شیر روبرو می شود و می کشد و بعداً کندویی از زنبورها و عسل را در لاشه آن کشف می کند.
او شرط بندی با معما را به برخی از مهمانان عروسی فلسطینی پیشنهاد می کند. معما این بود: چه چیزی شیرین تر از عسل؟ چه چیزی قوی تر از شیر؟»
این داستان نمادی از پیروزی و پاداش ناشی از غلبه بر یک حریف بزرگ است. این نشان دهنده پیروزی شیرین و برکات غیرمنتظره ای است که می تواند از رویارویی با چالش ها و غلبه بر آنها حاصل شود.

زنبورها در عهد جدید
عهد جدید از کتاب مقدس کمتر به زنبورها اشاره می کند نسبت به قدیمی اما آنها هنوز هم بینش ها و درس های جالبی را ارائه می دهند.
زندگی و خدمت یحیی باپتیست در عهد جدید به طور برجسته ارتباط قابل توجهی با زنبورها داشت.
جان واعظی بود که سبک زندگی بسیار ساده ای را دنبال می کرد. او در بیابان موعظه کرد و تعمید داد. بخشی از رژیم غذایی او عسل وحشی بود (متی 3:4). این نماد تعهد او به خلوص و سادگی است.
هر کسی که دارد موم زنبور عسل خالص را با عسل خوردند مستقیم از کندو می تواند شگفتی این خلقت را تشخیص دهد. نه تنها طعم خوبی دارد، بلکه در واقع کاملاً مغذی است.
بعضی از تمثیل های عیسی در کتاب مقدس به طور غیر مستقیم به زنبورها اشاره دارد. در مَثَل بذرپاش (متی 13: 3-9)، عیسی انتشار کلام خدا را با پراکندگی بذر مقایسه میکند.
بذر بسته به خاکی که آن را دریافت می کند رشد می کند یا می میرد. این مثل مستقیماً به زنبورها اشاره نمی کند.
با این حال، اهمیت پرورش محیطی عاری از حواسپرتی و تأثیرات دنیوی را نشان میدهد.
این به رشد معنوی منجر می شود، تقریباً مشابه زنبورها به گلهای غنی از شهد نیاز دارند و مناسب زیستگاه زنبور عسل مولد بودن
شاید یکی از شاخص ترین نمونه های نمادگرایی زنبور عسل در عهد جدید در کتاب مکاشفه آمده است. به یوحنا رؤیایی از طوماری داده شده است که در دهان او طعم شیرینی مانند عسل دارد (مکاشفه 10:9-10).
این نشان دهنده مکاشفه و پیام الهی است که یوحنا از جانب خدا دریافت می کند. شیرینی عسل نماد شادی، رضایت و غنای است که از پذیرفتن و اشتراک کلام خدا حاصل می شود.

جامعه و اتحاد
حس اجتماع در کندوی عسل یک چیز شگفت انگیز است. همه ی زنبورها در کندو با هم برای خیر بیشتر مستعمره خود کار کنند.
این داستان زنبورها در کتاب مقدس توانایی خود را در کار فداکارانه نشان دهند. آنها حاضرند خواسته های شخصی خود را فدای منافع جامعه کنند.
در اینجا یک توضیح ساده برای کسانی از شما که ممکن است چیزهای زیادی در مورد زندگی درون کندو نفهمید وجود دارد. زنبورهای کارگر زن هستند – درست مانند ملکه زنبور عسل.
با این حال، آنها نه تولید مثل می کنند و نه بچه دارند. در عوض، زندگی آنها صرف خدمت می شود زنبورهای پرستار به جوان تولید شده توسط ملکه.
این نشان دهنده تعهد کامل آنها به کندو است. در واقع در رفتارهای دیگر از جمله علوفه جویان خستگی ناپذیر نیز مشهود است جمع آوری شهد، گرده و سایر منابع مورد نیاز مستعمره
زنبورها درس فروتنی می دهند
در زمینه تواضع، زنبورها اهمیت شناخت جایگاه خود در یک جامعه بزرگتر را به ما می آموزند.
آنها به طور هماهنگ با هم کار می کنند و هر زنبور نقش خاصی را ایفا می کند و به عملکرد کلی کندو کمک می کند.
در زندگی زنبور عسل جایی برای تکبر و خود محوری نیست. اقدامات آنها منعکس کننده درک عمیقی از وابستگی متقابل و فروتنی آنها برای خدمت به خیر بزرگتر است.
هنگامی که در مورد تعالیم عیسی در عهد جدید تأمل می کنیم، تأکید واضحی بر فروتنی و خدمت می یابیم.
عیسی که پای شاگردان خود را شست، نمونه قلب یک خدمتکار بود. او پیروان خود را تشویق می کرد که به یکدیگر خدمت کنند و نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح دهند.
تصویرسازی از زنبورها به عنوان موجوداتی فروتن و کوشا با آموزه های کتاب مقدس عیسی همسو هستند، قدرت دگرگونی خدمت فداکارانه را به ما یادآوری می کند.

آیات کتاب مقدس در مورد زنبورها
متعدد هستند آیات کتاب مقدس در مورد زنبورها در کتاب مقدس در اینجا برخی از رایج ترین نمونه ها آورده شده است.
داوران 14: 8 – “و پس از مدتی بازگشت تا او را بگیرد و روی جسد شیر را ببیند و اینک در لاشه شیر انبوهی از زنبورها و عسل بود.”
سفر تثنیه 1:44 – “و اموریان که در آن کوه ساکن بودند، بر ضد شما بیرون آمدند، و شما را مانند زنبورها تعقیب کردند، و شما را در سعیر هلاک کردند. زوج به هورمه.»
اشعیا 7:18 – “و در آن روز واقع خواهد شد، که خداوند برای مگسی که زمزمه خواهد کرد است در منتهی الیه رودهای مصر و برای زنبوری که است در سرزمین آشور.»
مزمور 118:12 – «مثل زنبورها مرا احاطه کردند. مثل آتش خار خاموش میشوند، زیرا به نام خداوند ایشان را هلاک خواهم کرد.»
ارجاعات کتاب مقدس به عسل
بیشتر اشاراتی به عسل موجود در کتاب مقدس در عهد عتیق قرار دارند. اما، در عهد جدید نیز اشاره هایی به عسل یا لانه زنبوری خواهید یافت.
پیدایش 43:11 – «و پدرشان اسرائیل به آنها گفت: اگر اکنون چنین است، این کار را بکنید. از بهترین میوه های زمین در ظروف خود بگیرید و هدیه ای و اندکی مرهم و اندکی عسل و ادویه و مرم و آجیل و بادام به آن مرد ببرید.»
خروج 3: 8 – «و من فرود آمدم تا آنها را از دست مصریان رهایی بخشم و آنها را از آن سرزمین به سرزمینی نیکو و بزرگ، به سرزمینی که شیر و عسل جاری است، بیاورم. به مکان کنعانیان و حِتیان و اموریان و فرزیان و حویان و یبوسیان.»
تثنیه 8:8 – «سرزمین گندم و جو و انگور و درختان انجیر و انار. سرزمین روغن و عسل؛
امثال 16:24 – “کلمات خوشایند مانند لانه زنبوری است، برای روح شیرین و برای استخوانها سلامتی.”
مزمور 119:103 – “چه شیرین است سخنان تو در ذائقه من، آری، شیرین تر از عسل برای دهان من!”
اول سموئیل 14:25-27 – «و همه مردم زمین به جنگل رسیدند. و عسل روی زمین بود. و هنگامی که مردم به جنگل آمدند، اینک عسل ریخت. اما هیچ کس دست خود را به دهان نبرد، زیرا مردم از سوگند می ترسیدند. اما یوناتان هنگامی که پدرش مردم را به سوگند یاد کرد نشنید. پس انتهای عصایی را که در دستش بود بیرون آورد و در لانه زنبوری فرو برد و دست خود را به دهانش گذاشت. و چشمانش روشن شد.»
متی 3:4 – «و همان یحیی جامه ای از پشم شتر داشت و کمربند چرمی در کمر خود داشت. و گوشت او ملخ و عسل وحشی بود.»
امثال 25:27 – “عسل زیاد خوردن خوب نیست، پس برای انسان جستجو در جلال خود جلال نیست.”
اول سموئیل 14:43 – “شائول به یوناتان گفت: “به من بگو چه کردی.” پس جاناتان به او گفت: «با انتهای عصایی که در دستم بود کمی عسل چشیدم. اینجا هستم، باید بمیرم!»
مزمور 19:10 – «از طلا، آری، از طلای بسیار مرغوب تر، و از عسل و لانه زنبوری نیز شیرین ترند.»
آهنگ از سلیمان 4:11 – «ای همسر من، لبهای تو مانند لانه زنبوری فرو می ریزد. عسل و شیر زیر زبان توست. و بوی جامه های تو مانند بوی لبنان است.»
حزقیال 3:3 – «و او به من گفت: ای پسر انسان، شکم خود را بخور، و روده خود را از این غلتکی که به تو می دهم پر کن. سپس آن را خوردم. و در دهان من به عنوان عسل برای شیرینی بود.»
نتیجه
در کتاب مقدس فقط زنبورها ذکر نشده اند، بلکه به موارد مختلفی نیز اشاره شده است محصولات از کندو. هم عسل و هم موم زنبور عسل که زنبورها تولید می کنند، ارزش زیادی داشت.
موم زنبور عسل یک ماده مقدس به حساب می آمد. راهبان در صومعه ها شمع های موم خود را ساختند برای استفاده در مراسم مذهبی
زنبورها در بسیاری از آثار هنری و نوشته های تاریخی ظاهر می شوند. در حقیقت، زنبورها خدایان محسوب می شدند توسط برخی از تمدن های باستانی اما این مسیحیان اولیه بودند که بیشترین مراجع را به جا گذاشتند.
همانطور که ما فروتن و ماهیت سخت کوش زنبورها همانطور که در کتاب مقدس نشان داده شده است، از ما خواسته می شود نگرش ها و اقدامات خود را بررسی کنیم.
مانند زنبورها، شاید باید بیشتر بر شناخت مهارت ها، استعدادها و منابع خود به عنوان هدیه تمرکز کنیم. اینها باید برای بهبود دیگران استفاده شود.
این مستلزم کنار گذاشتن نفس و غرور و جستجوی فرصت هایی برای خدمت به اطرافیانمان با عشق و شفقت است. با توجه به محبوبیت نقل قول ها و گفته های زنبورهای زیبا، شاید ما اشتیاق داریم که کمی بیشتر شبیه زنبور عسل شویم.