فروشگاه عسل طبیعی تهران هانی

تفاوت مصرف عسل با شکر

تفاوت مصرف عسل با شکر

امروز در تهران هانی از تفاوت مصرف روزانه عسل طبیعی در مقایسه با شکر و قند برایتان می گوییم. زمانی که میخواهید از شکر و عسل به عنوان یک چاشنی شیرین کننده در برنامه غذایی خود استفاده کنید کدام فاکتور باعث می شود مصرف دیگری را بر دیگری ترجیح دهید ؟ بارزترین تفاوت عسل طبیعی و شکر چیست که همیشه ما را برسر دوراهی انتخاب قرار می گیریم؟پس همراه ما باشید تا تفاوت مصرف عسل با شکر را یاد بگیرید و با بررسی ترکیبات اصلی شکر و عسل، بتوانید شیرین کننده بهتر و در صورت نیاز جایگزین سالم تری برای آن انتخاب کنید.

ترکیبات اصلی عسل و شکر

عسل و شکرهردو از مواد طبیعی به دست می آیند. این دو از کربوهیدرات، گلوکز و فروکتوز تشکیل شده اند ولی از لحاظ بافت، مزه و ارزش تغذیه ای با هم متفاوت هستند. نسبت گلوکز به فروکتوز موجود درشکر به صورت مساوی و نسبت آن در عسل مقدار ۳۰ به ۴۰ درصد می باشد. مابقی مواد تشکیل دهنده عسل آب، گرده و مواد معدنی مثل پتاسیم و منیزیم است که منشا برخی از فواید عسل برای سلامتی می باشند.
شکر در حقیقت کربوهیدرات متراکمی است که از نیشکر یا چغندر قند به دست می آید. با وجود اینکه منبع شکر ماده ای طبیعی است اما این گیاهان برای تبدیل شدن به شکر باید چندین مرحله پردازش و تصفیه را پشت سر بگذراند تا به شکل قابل استفاده برای عموم درآیند. درنتیجه این فرآیند مواد معدنی، آنزیم ها، ویتامین ها ، اسیدهای ارگانیک ، پروتئین و نیتروژن موجود در نیشکر از بین می رود در حالیکه عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریایی است .
نمایه قند خونی معیاری است که نشان میدهد هر ماده غذایی با چه سرعتی مقدار قند خون را بالا می برد. درمقایسه شاخص گلیسمی ( نمایه قند خونی ) عسل با شکر می توان فهمید که شکر به دلیل فروکتوز بیشتر و کمبود مواد معدنی قند خون را به سرعت افزایش میدهد و در نمودار قندخونی جایگاه بالاتری نسبت به عسل دارد.
از دیرباز عسل به علت فواید بسیارش به عنوان جایگزین سالم تری برای شکر بین مردم جا افتاده است. عسل به دلیل طعم شیرین تری که نسبت به شکر دارد باعث می شود برای شیرین کردن، مقدار کمتری نسبت به شکر استفاده کنیم اما همین موضوع باعث شده است که به هوای سالم تربودن عسل، از قند و کالری بالای آن غافل شویم. درافراد سالم مصرف بیش از حد عسل می تواند زمینه ساز دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی و افزایش وزن شود بنابراین افراد مبتلا به دیابت و مقاومت انسولینی باید در مصرف عسل احتیاط کنند.
هر دوی این شیرین کننده ها دارای ساختار پایه ای گلوکز و فروکتوز هستند. شکر در داخل معده و در ابتدای روده کوچک تحت تأثیر آنزیم ها به اجزاء تشکیل دهنده خود یعنی گلوکز و فروکتوز تجزیه می شوند. در عسل این اجزاء به صورت آزاد وجود دارند، در هر صورت این قند ها در بدن به سرعت جذب شده و وارد جریان خون می شوند ومی‌توانند شدیدا قند خون را افزایش دهند.
تا این جای کارتفاوت زیادی بین این دو ماده شیرین دیده نمی شود اما چرا با وجود ترکیب نسبتاً یکسان شکر برای بدن مضر است ؟
اغلب ما شکر را به عوان سم سفید می شناسیم  اما شکر با وجود مضراتی که دارد یکی از منابع کربوهیدرات و سوخت سریع بدن محسوب می شود. مغز ما برای عملکرد درست و مناسب روزانه به ۱۳۰ گرم کربوهیدرات نیاز دارد که شکر می تواند به عنوان یکی ازمنابع غذایی تامین کننده کربوهیدرات باشد. هر قاشق چایخوری شکر ۱۶ کالری دارد که با مقایسه در مقدار مساوی با عسل طبیعی، کالری شکر کمتراست. همچنین قیمت مناسب، امکان نگه داری طولانی مدت و در دسترس بودن، شکر را به گزینه انتخابی اکثر افراد برای رژیم غذایی خود تبدیل کرده است. با این حال باید گفت که مصرف شکر به دلیل نداشتن پروتئین ها ، ویتامین ها ، چربی های ضروری ، مواد معدنی و بالا بودن کربوهیدرات که سبب بروز اضافه وزن و چاقی میشود ضرورتی ندارد .
شکر با تداخل درکار هورمون هایی که عامل احساس گرسنگی و سیری هستند باعث افزایش جذب کالری می شود. مهم تر اینکه شکر باعث ترشح دوپامین در قسمت مرکزی مغز می شود این اتفاق همانند مصرف مواد مخدرمی باشد، بنابراین شکر یک ماده اعتیاد آور است که با افزایش اشتها باعث پرخوری میشود.
لازم است بدانید شکر به دلیل نداشتن آنزیم، بسیار سخت تر از عسل طبیعی هضم می شود و مواد جذب شده ازشکر براثر سوخت و ساز بدن از بین نمی رود. همچنین این ماده با تاثیرگذاری برمتابولیسم بدن ، مقدار انسولین را افزایش داده که باعث ذخیره چربی می شود.
بنابراین مصرف بیش از اندازه شکر میتواند باعث بروز مشکلات درکاهش دید چشم ، عدم تمرکز، افزایش اضطراب ، سرکوب سیستم ایمنی بدن و کاهش فعالیت های دفاعی دربرابر عفونت ها، اختلالات هورمونی ، بیش فعالی ، افزایش تری گلیسیرید های خون ، کاهش چربی خوب خون (HDL) ، کمبود مس و کروم ، افزایش سطح قندخون شود وخطرابتلا به بیماری های قلبی ، انواع سرطان ها ، دیابت ، دیابت نوع دوم ، بیماری های دهان و دندان را افزایش دهد.

 حالا که با فواید و مضرات عسل و شکر آشنا شدید، میتوانید انتخاب کنید عسل بهتر است یا شکر؟

 نتیجه این مقایسه به هدف و نیاز ما هم بستگی دارد. اگر فردی بخواهد در زمینه چاقی و تناسب اندام ویا بیماری مثل دیابت بین شکر و عسل طبیعی یکی را انتخاب کند بهتراست از هر دو گزینه به علت کالری بالا و افزایش قند خون صرف نظر کند اما گاهی لازم هست که از این مواد غذایی استفاده کنیم در این صورت عسل به دلیل داشتن ویتامین و املاح گزینه ی بهتری هست .
درکل بهترین راهکار برای بالا بردن سطح سلامت بدن کاهش مصرف شیرین کننده هاست و درصورت نیاز از شیرین کننده های طبیعی مثل عسل طبیعی بهره ببرید تا در طولانی مدت به شما کمک کند میزان مصرف شیرینی جات را کم کنید.
شاید با مطالعه این مطلب تصمیم گرفته اید که از خواص عسل طبیعی بهره مند شوید ، پیشنهاد میکنم در ادامه راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی را بخوانید و با انواع توصیه ها آشنا شوید. البته تشخیص مرغوبیت عسل برای مصرف کننده کم تجربه کار سختی هست پس بهترین راه حل خرید عسل طبیعی از فروشندگان معتبر است و به یاد داشته باشید نام و برند عسل تضمین کننده کیفیت عسل نمی باشد.

ارسال نظر